Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Mitä alexandrialaiset noidat tekevät: tai ainakin mitä ”vanhan polun” seuraajat tekevät

© Sharon Day© Sharon Day 

”Alexandrialainen noituus” on nimitys Alex ja Maxine Sandersin tavalle harjoittaa noituutta. Termi otettiin käyttöön noin vuonna 1971 kun Stewart Farrar, joka silloin työskenteli toimittajana, kirjoitti “What Witches Do” (Mitä noidat tekevät*) kirjaa yhdessä Alex Sandersin kanssa. Farrar, jonka kirja perustui useiden tuntien mittaisiin haastattelunauhoituksiin Alexin kanssa, halusi tietää millä nimellä Sandersien harjoittamaa noituutta pitäisi teoksessa kuvata.

Ensimmäinen painos, Iso-Britannia 1971


Koska nimitys oli ollut jo 60-luvun puolivälistä noidilla yleisesti käytössä, Farrarit, Alex ja Maxine päättivät tapaamisessa omaksua sen virallisestikin.

“What Witches Do”:n myöhempiä painoksia muokattiin merkittävästi: Alexia ja Maxinea esittävät kuvat poistettiin.

Alexandrialaisen noituuden (jotkut käyttävät mieluummin wicca-sanaa) gardnerilaisesta wiccasta kumpuavat juuret on dokumentoitu hyvin. Alex Sandersin ja Gerald Gardnerin välinen yhteys on myös kirjoitettu historian aikakirjoihin, unohtamatta värikästä ja kiistanalaista tarustoa, joka on Sandersin tavaramerkki. Esimerkiksi: ”Initioiko Alexin isoäiti hänet”, ”saiko Alex gardnerilaisen initiaation, ja jos sai, niin keneltä”, ”mikä oli Alexin ja Pat Crowtherin vihanpidon taustalla”.

Näiden alkuaikojen jälkeen tradition sukupuu on haarautunut moniin sukupolviin ja linjoihin useissa eri maissa. Vaikka initiaatiorituaali yhdistää kaikkia ensi kertaa wiccaan initioitavia polusta riippumatta, covenit ovat itsenäisiä. Tästä johtuen vastaan voi tulla variaatioita Sandersien alkuperäisistä tavoista ja opetuksista.

Ensimmäinen painos, USA 1971

Alexandrialaisella traditiolla ei ole koskaan ollut johtajaa. Kuten aiemmin mainittiin, jokainen coven on itsenäinen. Toiveena on että alexandrialaiset elderit ottavat harteilleen alkuperäisen nöyrän roolin ja ovat helposti lähestyttävissä tarpeen tullen.

Kun initioitu on läpäissyt kaikki initiaation kokeet ja saanut toisen ja kolmannen asteensa, hän on vapaa jäämään coveniin tai lähtemään ja perustamaan omansa, ottaen mukaansa kenet tahansa joka haluaa lähteä. Covenissa ei välttämättä tarvitse olla sekä ylipappia että ylipapitarta, jompi kumpi riittää. Alexandrialainen traditio keskittyy enemmän rituaaleihin ja tiedon käyttöön panoon, kuin suurien covenien tai laajojen alaryhmien kasvattamiseen.

 

Osa alla kuvatusta rakenteesta tulee Sandersien coveneilta ja on edelleen käytössä:

Initiaatio

Olemme initiatorinen traditio. Initiaatiota täytyy pyytää ja läpäistä virallinen initiaatiorituaali. Emme millään tavoin hae käännynnäisiä. Itse asiassa jotkut covenit vaativat pyytämään initiaatiota useamman kerran, jotkut taas vaativat opetusjakson ennen initiaatiota. Alex ja Maxine eivät tehneet kumpaakaan, heidän coveneissaan initiaatiota seurasi opetus. Tämä käytäntö jatkuu edelleen monissa linjoissa. Perusopetus kestää opettajasta ja oppilaasta riippuen noin kaksi vuotta.

 

Initiaatiovalat

Sandersien coveneissa olimme ja olemme edelleen ”vapaita tulemaan ja menemään omantuntomme mukaan.” Lähtemiselle ei ole esteitä, eikä siitä seuraa verhoiltuja kostouhkauksia. Jäsenen ei tarvitse allekirjoittaa ”uskollisuussopimusta” tai vannoa uskollisuutta tietylle papille, papittarelle tai covenille. Tällaisen vaatiminen sotisi täysin alexandrialaisuuden syvimpiä periaatteita vastaan.

Meillä on harvoja salaisuuksia, mutta monia mysteerejä.

Alex uskoi että kaikki mysteerit voi asettaa oppilaan eteen ja tämä saa niistä mukaansa vain sen minkä ymmärtää. Tämä on yksi niistä syistä miksi meitä, jotka uskomme tähän ajatukseen ei häiritse se että internetissä on julkaistu materiaalia. Varjojen kirjoiksi väitettyjä tekstejä, rituaaleja jne.

Esimerkiksi initiaatiorituaali löytyy netistä useissa eri muodoissa: kirjallisena, audionauhoitteina, videoina. Todellisuudessa mikään määrä näiden tutkimista ei kuitenkaan voi valmistaa ketään itse rituaalin läpikäymiseen. Koska jokainen kokee mysteerit eri tavalla ja ne pitää kokea henkilökohtaisesti saavuttaakseen valaistumista, mysteerit itsessään ovat turvassa.

Tästä syystä Alex oli ennemmin avoin kuin salaileva. Liikkeellä on lukemattomia tarinoita siitä kuinka Alex antoi vapaasti pois kirjoituksiaan, muistiinpanojaan ja esseitään, istuen suosikkinojatuolissaan opetuksiaan jakaen.


Toisten traditioiden ja uskontojen kunnioittaminen

Alex kuului myös muihin Craftin traditioihin ja hän rohkaisi myös coveniaan kunnioittamaan niitä. Hän uskoi että kaikilla suuremmilla uskonnoilla oli oma totuutensa joka resonoi niiden seuraajien sielussa ja oli siksi kunnioituksen arvoinen.

Tiedämme että vainoon on matkaa vain muutaman kiihkoilijan verran.

 

Palvonta ja magia josta meillä on kahdeksan tapaa:

 



Ruoskiminen ja narut

60-luvun alkupuolella ruoskaa ja naruja käytettiin vain initiaatiorituaalissa ja gaining of the sight:issa. Alex ja Maxine aloittivat ne magiankäyttötavat, joita nykyisin toteutamme. Naruja ja ruoskaa käytetään maagisina aseina, eikä pelkästään gaining of the sight:issa ja ruoskinnassa perinteiseen tapaan.


Alex uskoi noitien vapauteen, siihen etteivät meitä sido Doreen Valienten Charge:n sanat ”Ja merkkinä siitä että olette todella vapaat, olkaatte alastomia riiteissänne.” Me näemme tämän jälleen yhtenä kontrollin muotona, mutta käytämme silti Charge:a, sillä siinä on rituaalinen rytmi joka edesauttaa Jumalattaren palvontaa tunteikkaalla kauneudellaan. Initiaatiot kuitenkin suoritetaan aina skycladinä.

 

Suitsuke ja viini

Suitsuke luo tunnelmaa ja sitä tarjotaan uhrilahjana Jumalten hengitettäväksi. Sitä käytetään myös ennustamiseen, kadonneen löytämiseen, ruumiistairtautumisen apuna ja herättämään muita tietoisuuden tasoja. Viini on hyväksi työskentelyn jälkeen ja sitä annetaan usein myös uhrina.

 

Chantit (laulut), tanssit ja hengitys

Chantti luo rytmin ja vauhdin tanssille. ” The Witch’s Rune” on mahdollisesti eniten käytetty chantti, jokainen coven kehittää oman rytminsä, askeleensa ja hengitystekniikkansa. Jotkin temppelichantit yhdessä vibraatioiden tietoisen käytön kanssa toimivat sekä uhrilahjana että nostattamaan henkeä äänessään ja kauneudessaan.

 

Musiikki

Alex ja Maxine toivat nauhoitetun musiikin kehiinsä. Carmina Burana oli yksi heidän suosikeistaan...

 

Music & Magic of Alex and Maxine Sanders

Legend has it that it was Alex and Maxine who introduced recorded music into the revival Witchcraft movment in the 60’s…medium.com

 

Taipumus suurempaan ritualistisuuteen

Monet alexandrialaiset (mutta eivät kaikki) kammoavat tyhjiä rituaaleja. Painotamme tietoista toimintaa kehässä, joka puolestaan synnyttää luontaisen jatkumon palvontamenoista magiaan.

Kaikkien ryhmien tavat eivät ole samanlaisia. Jokainen ryhmä kehittää omat tekniikkansa noitiensa potentiaalin mukaan ja alexandrialaisen noituuden perusrakenteiden ympärille. On myös totta että kaikissa alexandrialaisissa kehissä ei käytetä Kabbalaa.

 

Vaikuttaa siltä että kaikki alexandrialaiset jakavat pyrkimyksen kohti salaista viisautta ja okkulttista tietoa, oli se sitten enkelimagiaa, Kabbalaa tms.

Sandersit neuvoivat aina noitaa olemaan juomatta ”maagisia juomiaan” sekaisin, vaikka noidat tuppaavatkin olemaan luontaisia kapinallisia, rikkoen kaikki säännöt kunnes polttavat näppinsä.

 

Soireet

Alexandrialaisten soireiden historia alkaa varhaisista ajoista Machesterin Chorlton-cum-Hardyssa, jossa ovenkolkutin ei koskaan vaiennut ja puhelimesta piti ottaa luuri paikoiltaan rituaalien alkaessa. Tuntui järkevältä ajatukselta kutsua väki ”avoimeen iltamaan”. Näitä pidettiin vain muutamia ennen kuin Alex ja Maxine muuttivat Lontooseen, jossa ne jatkuivat samalla nimellä kunnes The Temple of the Mother syntyi ja ”soireesta” tuli uusi nimi kyselyillalle.

Covenin löytäminen ei ole aina helppoa, sillä vielä nykyisinkin monet covenit pysyttelevät piilossa. Puskaradiota käytetään edelleen, joten kysyessä ryhmän sijainnista ei aina saa vastausta, mutta kysymyksen jälkeen saatetaan tiedustella omaa asuinpaikkaasi ja viesti välittää eteenpäin.

Jotkin ryhmät pitävät perinteisiä soireita, joissa on mahdollisuus esittää kysymyksiä suhteellisen rennossa ilmapiirissä. Toiset ryhmät järjestävät pubitapaamisia joissa on enemmän tilaa ja jotka järkevästi takaavat kaikkien osapuolten turvallisuuden ainakin jossain määrin. **

Etsijälle suositellaan tutustumista useampaan ryhmään kunnes tunne on selkeä: "tämä on ryhmä jolta voin oppia ja jonka kanssa voin nauraa."

 

Miksi noidat tekevät

Pyrkimys ja kutsumus tulla initioiduksi noituuden piiriin on ylitsekäyvä, sen voi tyydyttää vain initiaatio sekä kehän voima ja tieto.

It is a strange world where the Magic will have its way.

 

Teksti: Maxine Sanders ja Sharon Day

Alkuperäinen teksti: https://medium.com/maxine-sanders/what-alexandrian-witches-do-or-the-followers-of-the-old-ways-do-anyway-3177c35209f3

Käännös: Nina Bauer

*Ei suomennettu

**Suomessa tällaista toimintaa ei ole varsinaisesti vielä ollut.